
Op woensdagavond 20 mei kwamen ambassadeurs, betrokken inwoners, partners en deelnemers aan de fotowedstrijd samen bij BAAI Breda om het eenjarig bestaan van Breda National Park City te vieren. Het werd een inspirerende avond vol terugblikken, nieuwe initiatieven en ontmoetingen tussen mensen die zich inzetten voor een groener Breda.
De avond startte met een terugblik op wat Breda National Park City het afgelopen jaar heeft bereikt, maar ook op de jaren die daaraan voorafgingen. Er werd stilgestaan bij de groeiende beweging van inwoners, organisaties en ondernemers die samen werken aan een groenere, gezondere en natuurinclusieve stad. Steeds vaker zijn de resultaten daarvan zichtbaar in de openbare ruimte én in de vele initiatieven die vanuit de stad ontstaan.
Ook kwamen enkele actuele projecten aan bod. Zo werd de Groene Kaart gepresenteerd, ontwikkeld door studenten van Breda University of Applied Sciences (BUas), waarop de vele groene initiatieven in Breda zijn verzameld. Daarnaast werd het Groenmakersfonds gepresenteerd. Ondernemers, die partner worden dragen hieraan bij en groene initiatiefnemers kunnen bij het fonds een aanvraag doen ter ondersteuning van hun initiatief. De eerste ronde voor aanvragen zal dit najaar starten.

Een speciaal moment tijdens de avond was de aanbieding door wethouder Peter Bakker van een cadeau van de gemeente Breda: op 5 plekken in de openbare ruimte in Breda zullen de asterisken van beplanting worden gerealiseerd. Deze groene symbolen verwijzen naar de asterisk die centraal staat in het logo van Breda National Park City en maken het gedachtegoed op een zichtbare manier onderdeel van het stadsbeeld. Samen met de stichting en bewoners zullen de locaties worden gekozen en vormgeving worden uitgewerkt. Heb je al een idee waar zo’n symbool tot zijn recht kan komen? Geef dit door via info@bredanationalparkcity.nl
Wethouder Peter Bakker werd op zijn beurt bedankt – en via hem ook wethouder Jeroen Bruijns - voor hun inzet voor Breda National Park City. Samen hebben zij zich als ware ambassadeurs voor de beweging gemanifesteerd in het gemeentebestuur. Daardoor heeft het gehele gemeentebestuur de status van Breda als National Park City omarmd en is de basis gelegd voor een stadsbrede beweging, die de komende jaren zich verder kan ontwikkelen. .

Enkele groene initiatieven kregen de gelegenheid om zich te presenteren aan het publiek. Zo werd de Groene Camino toegelicht, een waar icoon van Breda National Park City. Het is een wandelroute van 26 kilometer van de heilige eik in Den Hout naar de Jacobskapel in Galder. Een route dwars door Breda, die natuur, recreatie, cultuurhistorie en ontmoeting met elkaar verbindt. De komende jaren zal de route steeds meer zichtbaar worden, want iedereen wordt uitgenodigd om te komen met ideeën om plekken langs de route verder te vergroenen. Ook Voedselbos OpdeBeek vertelde over de ontwikkeling van het voedselbos en de bijdrage die dit levert aan biodiversiteit, educatie en lokaal voedsel. Door onderdeel te zijn van Breda National Park City kunnen zij zich steeds verder ontwikkelen. Andersom krijgen zij veel belangstelling uit het hele land en zijn daarmee een ware ambassadeur voor Breda als National Park City.
Een van de hoogtepunten van de avond was de prijsuitreiking van de fotowedstrijd. Uit de vele inzendingen werd één winnaar gekozen en werden zes eervolle vermeldingen toegekend. De fotografen met een eervolle vermelding kregen de gelegenheid om hun foto toe te lichten en het verhaal achter hun beeld te delen. De hoofdprijs ging naar Bastian Boogaard, die met een indrukwekkende foto van vier reeën in de mist de schoonheid van de Bredase natuur wist vast te leggen. Het bijzondere moment werd door hem tijdens een hardlooprondje vastgelegd. De foto’s zullen worden tentoongesteld in de Witte Huisjes.
Bekijk hier de winnende foto én de foto's van andere deelnemende fotografen met eervolle vermelding.

De viering werd afgesloten met een proostmoment en gezellige netwerkborrel. Onder het genot van een drankje ontstonden nieuwe gesprekken, ideeën en samenwerkingen om Breda verder te vergroenen. Daarmee vormde de avond niet alleen een moment om stil te staan bij het eerste jaar van Breda National Park City, maar vooral ook een startpunt voor nieuwe initiatieven en ambities voor de toekomst.
Dank aan iedereen die aanwezig was en zich inzet voor een groener, gezonder en wilder Breda. Op naar het volgende jaar voor Breda National Park City!