
Het is eind mei, hét moment waarop we massaal de natuur intrekken. Het Mastbos, het Markdal, het Liesbos, de Vuchtpolder zijn populaire plekken. Het hele jaar door, maar misschien nog wel het meest in de lente.
Maar belangrijk om niet te vergeten: het is óók broedseizoen. Van half maart tot half juli is de natuur extra kwetsbaar. Overal in onze Bredase bossen en weilanden komen jonge dieren ter wereld; reekalfjes in het Mastbos, weidevogels in de Vuchtpolder, jonge eendjes en zwaantjes langs de Mark. En die kleintjes hebben één ding hard nodig: rust.
Het mooie is: je hoeft niet binnen te blijven om ze te beschermen.
1. Houd je hond aan de lijn. Ook als hij rustig is, want zelfs de geur van een hond kan ouderdieren zo laten schrikken dat ze hun nest verlaten. Laat je hond dus alleen los in aangewezen losloopgebied, zoals in het noordelijke deel van het Mastbos.
2. Blijf op de paden, want veel nesten liggen onzichtbaar op de grond en zijn vóór je het weet vertrapt.
3. Houd afstand van de oever. Vaar of sup je graag een rondje door de singels van Breda? Tussen het riet langs de Singels of de Mark zitten meer broedende vogels dan je kunt zien. Bovendien zijn de oevers ingericht op de terugkomst van de otter. Hoe tof zou het zijn als er binnenkort écht otters gespot worden in onze binnenstad? Door afstand te houden draag jij daar aan bij. Lees hier meer over otters in Breda.
Bij Breda National Park City geloven we dat een groene stad pas écht groen is als de dieren die er wonen ook ruimte krijgen. Bedankt namens alle kleintjes die in onze stad leven, dat je hen beschermt in hun eerste lente!
Lees meer over de campagne Bescherm de jonkies op natuurmonumenten.nl